Aquaduct voor Vlissingen
Tussen het kruispunt met de A58 en de Bossenburghweg (rotonde-afslag naar Koudekerke-Zoutelande) staat het regelmatig vast op de Sloeweg. Tridée heeft daarom onderzocht welke oplossingen mogelijk zijn. In het rapport ‘Verkenning verbetering doorstroming Sloeweg (N288)’ zijn de mogelijkheden beschreven: een hoge, vaste brug; een hogere, vaste brug met beweegbaar deel; een sobere tunnel naast de bestaande brug; een aquaduct. De conclusie luidde toen al dat een aquaduct – onder voorbehoud van nader onderzoek – de voorkeur heeft.
Het probleem is dat de brug regelmatig opengaat en de spoorbomen een paar keer per uur omlaag gaan. Volgens een artikel in de PZC is dat geen probleem voor Vlissingen alleen, maar klaagt heel Walcheren erover.
Gevangenen
De gemeente wil nu de Tweede Kamer ervan overtuigen dat niet alleen Walcheren er last van heeft, maar dat het een landelijk probleem is. De komst van een justitieel complex met een extra beveiligde inrichting bij Vlissingen is een belangrijk argument. Het is onwenselijk dat busjes met gevangenen steeds stranden in een file. Tridée heeft berekend dat het verkeer rond de brug tot 2040 groeit met elf tot zestien procent: dat komt neer op 30.000 tot 40.000 voertuigen per etmaal. Het verkeer staat in de ochtendspits dan stil vanaf de Sloebrug tot aan de rotonde bij Bossenburgh, en van de brug tot voorbij de afslag Souburg/Ritthem op de A58. En in de avondspits zijn de files aan beide zijden zelfs nog langer.
Het Dampoortaquaduct bij Middelburg geldt als voorbeeld voor een variant bij Vlissingen. Ook dat gaat namelijk onder de spoorlijn en het Kanaal door Walcheren door.
Royal HaskoningDHV heeft al ontwerpen gemaakt voor een aquaduct.
Laatst bijgewerkt: Th 11 April 2024