Land+Water
  • Home
  • Wegen
  • Rijkswaterstaat start aanbesteding renovatie Noordtunnel (A15)

Rijkswaterstaat start aanbesteding renovatie Noordtunnel (A15)

Rijkswaterstaat heeft de aanbesteding voor de renovatie van de Noordtunnel in de A15 gepubliceerd. De tunnel is ruim dertig jaar oud. De technische installaties worden vervangen en het beton, asfalt en de hittewerende bekleding krijgen een upgrade.
De dertig jaar oude Noordtunnel (Foto: Rijkswaterstaat)

Ook het instandhouden tijdens de uitvoering en het onderhoud van de Noordtunnel tot 2039 valt binnen de opdracht. De start van de werkzaamheden staat vooralsnog gepland vanaf eind 2026. De Noordtunnel bestaat uit twee verkeersbuizen met elk drie rijstroken en is begin 1992 in gebruik genomen.

Grote opknapbeurt voor tunnels in Zuid-Holland

Als onderdeel van het landelijke programma Vervanging en renovatie gaat Rijkswaterstaat de komende jaren in Zuid-Holland meerdere tunnels renoveren. Binnen Project Tunnelrenovaties Zuid-Holland wil men ervoor zorgen dat de Noordtunnel, Drechttunnel, Beneluxtunnel, Tweede Heinenoordtunnel, Sijtwendetunnel, Thomassentunnel en de Botlektunnel ook in de toekomst veilig en bereikbaar blijven.

Vervangingen en renovaties zijn minder voorspelbaar en vragen mede daardoor om een andere aanpak dan aanlegprojecten en regulier vast onderhoud. Naar aanleiding van de marktconsultaties is ervoor gekozen om een doorgrondingsfase toe te voegen aan het aanbestedingsproces. In deze fase kunnen de renovatie-uitdagingen door de definitief geselecteerde aannemer grondiger worden uitgezocht.

Leren van tunnel naar tunnel

De renovatie van de Heinenoordtunnel is bijna afgerond. Nu volgen nog zeven tunnels die in een zogenoemde portfolioaanpak worden uitgevraagd. De portfolioaanpak is een nieuwe manier van samenwerken tussen Rijkswaterstaat en marktpartijen die bijdraagt aan meer continuïteit en innovatie. Met deze aanpak wil Rijkswaterstaat de beschikbare capaciteit en kennis bij zowel Rijkswaterstaat als marktpartijen optimaal inzetten. Ook is het zo mogelijk om over de projecten heen leerervaringen op te doen en deze toe te passen bij volgende (tunnel)renovaties. Ervaringen bij de renovatie van de Heinenoordtunnel (A29) worden zo bijvoorbeeld meegenomen bij de tunnelrenovaties die volgen.

De eerste portfolio bestaat uit de renovatie van de Noordtunnel, met een vervolgopdracht voor de Beneluxtunnel en de Tweede Heinenoordtunnel. Rijkswaterstaat besteedt de twee vervolgopdrachten aan via een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Dit gebeurt binnen drie jaar na aanbesteding van de eerste opdracht van het portfolio.

Vervangingen en renovaties zijn minder voorspelbaar en vragen mede daardoor om een andere aanpak dan aanlegprojecten en regulier vast onderhoud. Naar aanleiding van de marktconsultaties is ervoor gekozen om een doorgrondingsfase toe te voegen aan het aanbestedingsproces. In deze fase kunnen de renovatie-uitdagingen door de definitief geselecteerde aannemer grondiger worden uitgezocht.

Planning renovatie Noordtunnel

Geïnteresseerde aannemers (of aannemercombinaties) kunnen zich tot en met 17 juni 2024 aanmelden voor de aanbesteding. Na sluiting van de aanmeldingstermijn worden maximaal drie partijen geselecteerd waarmee de dialoogfase wordt gestart.

Deze partijen wordt gevraagd een plan van aanpak te maken voor de doorgrondingsfase. Het selectieproces van de partijen wordt eind zomer 2024 afgerond. De dialoogfase gaat na de zomer van start en duurt tot einde 2024. Het contract wordt naar verwachting in april 2025 gegund, waarna de doorgrondingsfase begint.

Meer informatie over de aanbesteding is te vinden op Tenderned.

Bron: Rijkswaterstaat

Laatst bijgewerkt: Mo 27 May 2024