Land+Water

Nieuw verkeersmodel Holland Rijnland

Het nieuwe verkeersmodel voor de regio Holland Rijnland biedt gemeenten inzicht in de effecten van ontwikkelingen, zoals woningbouw en de aanleg van wegen, op het verkeer. Zo kunnen zij belangrijke beslissingen op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling en infrastructuur onderbouwen en de regio bereikbaar houden.
Het model stelt gemeenten in staat om waar nodig passende maatregelen te nemen. (Foto: RHDV)

Het model is ontwikkeld door Royal HaskoningDHV samen met regio Holland Rijnland. Dit verkeersmodel biedt inzicht in de verkeerssituatie wat betreft autoverkeer, fietsverkeer en openbaar vervoer in de regio Holland Rijnland. Met het model kunnen gemeenten inschatten wat de effecten van bepaalde ontwikkelingen, zoals woningbouw, de aanleg van wegen en de introductie van nieuwe buslijnen, op het wegennet zijn. Zo kunnen zij belangrijke beslissingen op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling en infrastructuur onderbouwen en de regio bereikbaar houden.

Druk op het wegennet

In de regio Holland Rijnland, die zich grofweg uitstrekt van Voorschoten tot Hillegom in het noorden en Nieuwkoop richting het oosten, worden tot 2030 30.000 woningen gebouwd. Na 2030 volgt nog meer woningbouw. De komst van al deze nieuwe woningen betekent meer druk op het wegennet. Dit zorgt voor uitdagingen als het gaat om de infrastructuur die de regio bereikbaar moet houden.

De komst van de Rijnlandroute, een busbaan tussen Katwijk en Leiden, biedt verlichting op de korte termijn; hiermee verbetert zowel de bereikbaarheid per auto als met het ov. Voor de bereikbaarheid van de regio op de langere termijn zijn echter aanvullende maatregelen nodig voor auto- en fietsverkeer en ov, waaronder maatregelen om de bereikbaarheid van de noordelijke Duin- en Bollenstreek te verbeteren.

Betere inzichten

In het model zijn meerdere vervoerwijzen – auto, fiets en ov – meegenomen. Het is gebaseerd op verplaatsingen langs een aantal activiteiten, bijvoorbeeld van wonen naar werken naar winkelen naar wonen, en begint en eindigt altijd thuis. Tourbased modellen geven betere inzichten dan ‘tripbased’ modellen, waarin alleen losse verplaatsingen worden meegenomen, omdat ze rekening houden met patronen in activiteiten, dagdelen en vervoerswijzen. Hierdoor is het model beter in staat om het gedrag en de keuzes van de inwoners van de regio te voorspellen.

Impact op de leefomgeving

Het nieuwe verkeersmodel is tevens geschikt om gegevens te leveren voor onderzoek naar luchtkwaliteit en geluidshinder. Ook bij eventuele vragen rondom stikstof kan het verkeersmodel de informatie leveren om de benodigde berekeningen uit te voeren. Door koppeling van diverse gegevens uit het verkeersmodel kan de milieukundige impact van verkeer op de leefomgeving in kaart worden gebracht. Dit stelt gemeenten in staat om waar nodig passende maatregelen te nemen.

Diverse schaalniveaus

Het verkeersmodel is gebouwd met behulp van de software van Aimsun. Hierdoor kan binnen het model eenvoudig geschakeld worden tussen verschillende schaalniveaus. Zo kan met één model niet alleen de impact van een grote woonwijk of nieuwe provinciale weg op de omliggende regio worden geanalyseerd, maar ook wat dit betekent voor het verkeer op een individueel kruispunt, inclusief de verkeersstromen van fietsers en voetgangers.

Laatst bijgewerkt: Th 13 June 2024


Hoe blijf jij op de hoogte?